Hari ni dah 3hari aku berada di tempat kerja baru. Dah seminggu aku kat putrajaya... Kerja mcm biasa... suasana kerja ok.. boss pun ok.. staff yg lain pun ok... cuma parking ja tk berapa ok.. agak sesak... kena mai awai kalau nak dapat paking...
MInggu lepas sbuk denga pindah. Barang-barang besaq semua dah ok tersusun kt tpt dia.. tinggai beberapa barang ja lagi nak kemas n bukak kotak... insya Allah dalam seminggu ni boleh sesesai kot mengemas rumah. Lepaih ni nk p cari tpt recycle.. nak juai kotak2 yang terpakai n dah tk leh pakai...
Sesi kayuhan belum bermula.. dah ada kontek di putrajaya yg bleh di ajak berkayuh.. member lama dari Kampus Uitm dulu pun ada gak yg aktif kayuh.... jika ada kelapangan nanti bleh kayuh ngan dia... berat bdn yg turun masa bulan posa, rasanya dah naik blk... nak kena kayuh kerap2 ni.. bagi turun balk n maintan berat n kecikkan peut...
oklah.. sampai sini dulu rambling dari aku.. sampai jumpa lagi... assalamualaikum.... n terima kasih kerana sudi menjengah ke blog yg tadak isi ni....
Wednesday, September 22, 2010
Saturday, September 4, 2010
Ramadan Night Ride...
Malam ni geng kayuh aku ajak kayuh... meybe last ride ngan depa sebelum aku pi putrajaya. aku mula kayuh dari rumah di air itam, teruih ke rumah tok penghulu (art samat) di Bukit jambul. aku amik route jln masjid negeri - gelugor - sg dua - bukit jambul. sampai rumah art lepak sat amik angin... ayaq dalam perut dah kluaq balik. hehehehe... lepas dah ok, mula kayuh dari rumah art teruih ke queensbay. lepak sana lama gak sambil ambil angin. then kayuh blk rumah art n load beskal ataih Unser dia, p sahur kat Kapitan, Chulia Street. dapat la dalam 18KM malam ni... dah lama tak kayuh sejak mula posa sampai la malam tadi... detail ttg ride leh tgk kat data kat bawah...
jumpa lagi... 73, de jonzcy
Friday, September 3, 2010
Putrajaya Here I Come...
Mulai 1 september 2010 aku akan memulakan kerja di tempat baru. Di Putrajaya. Aku akan bertugas di Ibu Pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan, Putrajaya. Rasa berat nk tinggalkan tempat lama. Tapi demi keluarga dan negara... aku tabah meneruskan cabaran ini. Walaubagaimana pun aku mohon penangguhan dan akan kembali ke putrajaya selepas Aidil Fitri nanti.. Aku nak kemas2 barang, cari lori dan angkut ke putrajaya.. sambil tu uruskan penamatan persekolahan anak sulong di tadika. Urusan rumah di putrajaya dah selesai.. rumah sedang tunggu tuan dia masuk ja...
Apa pun kita raya dulu. Kemudian kita pindah... jumpa lagi...
73, de jonzcy
Apa pun kita raya dulu. Kemudian kita pindah... jumpa lagi...
73, de jonzcy
Wednesday, August 4, 2010
NTMTBA'10 Jamboree After Effect...
(aku no 3 dari kanan)
Dah 3 hari berlalu kayuhan NTMTBA'10 tapi badan aku masih dok sakit lagi... aduih.... tapi ride tu mmg sempoi... mencabar fizikal dan mental dengan trek yang agak sukar bagi newbie mcm aku ni... first climb dah sesak ngan rider2 yg nak naik bukit... gambaq akan menyusul kemudian.. nk kena carik kat FB... hehehe
Walaupun tak dapat medal tapi aku puaih kayuh naik bukit turun bukit... masuk lumpuq... semua ada.. dalam dok kayuh kat dalam kg ada org kg dok sedekah buah moktan... dapat la sambaq 2-3 biji sambil dok kayuh tu... Nasib baik kayuh kali ni aku tak muntah mcm kayuhan2 yg lain... kali ni bawak bekai ayaq 2 botoi... satu ayaq kosong satu ayaq bancuhan SUNTONIC ngan gel HAMMER..
Jamboree ni mmg sempoi. Pengurusan yg agak cekap. Acara mula ontime. Cuma Sesi bagi hadiah ja lambat sket mula. Secara keseluruhan semuanya ok.
Jamboree ni jugak menemukan beberapa rakan dari zaman skolah. Chik, Pau, n gang... Art (krew 3G)... lepaih nih mungkin boleh join depa kayuh.
Apa pun kayuh selagi boleh kayuh... kita jumpa next event kayuhan di :
(nak kena cari tayar road/slick nih...)
73 from jonzcy...
Tuesday, July 20, 2010
Bukit Karpet Fun Ride...
Hari Sabtu ni akan diadakan fun ride ke Bukit Karpet, Sg Ara. So kepada rider2 MTB yg sudi boleh berkumpul di RUmah Art Samad (Tok Penghulu) pada Jam 0700hrs (tayar beskat bergolek). so all fren with MTB dijemput untuk kayuh sama-sama kami yg baru belajaq nak kayuh...
Kita jumpa di sana, hari sabtu 24 Julai 2010....
73, de Jonz
Kita jumpa di sana, hari sabtu 24 Julai 2010....
73, de Jonz
Monday, June 28, 2010
Batu Kawan Mini Jamboree...
Sabtu 26 jun 2010... Ride di jamboree mini Batu Kawan. Program bersama belia anjuran Jabatan Belia dan Sukan. Satu ride yang agak sempoi... Walaupun ada sedikit kemalangan kecil. Ride agak mencabar bagi mendaki yang mana 99% MTB (mai tolak basikal). Kayuh sikit saja.. bukit yg agak curam... kalau p ride 10 kali lagi mungkin boleh kayuh sampai ataih... Downhill pun mencabar bagi noobie mcm aku nih... single track yg penuh dengan batu dan akar kayu... silap gaya tersungkur... tapi ride ni mmg best... insya Allah. next jamboree Nibong Tebal MTB Darjah2 pada 1 Ogos 2010 nanti... Jumpa disana...
Bersedia untuk ke starting grid...
Singgah check dulu ok ka tak ok nak kayuh...
Starting grid...
Sebelum mula downhill...
Menuju ke penamat....
Saturday, June 12, 2010
Cerita Kayuh lagi...
La ni blog ni akan byk cerita pasai kayuh.. hari ni kayuh lagi... kali kayuh jauh sket. Mula dari rumah masuk ke jalan masjid negeri... naik flyover ke jalan scotlaand...lepas tu teruih ke taman belia. Kat taman belia just kayuh ikut jalan biasa saja.. tk masuk trek offroad... lenkali baru p masuk off road... pass thru taman belia ke taman botani...
Taman Botani (Kebun Bunga) dah byk berubah... entrance dia tengah renovate.. ada dataran dalam pembinaan dengan dua buah pitu gerbang/arca... masa dok rehat kat tepi jalan ( kaki krem sebenaqnya), ada studen dari USM rasanya dok buat survey.. dok tanya pendapat tentang projek pembinaan yg sedang berjalan... kata depa kalau byk respon yg kata projek tu tk berbaloi.. depa nak stop n remove semua tu... tapi aku rasa kalau projek dah 50-60% siap pasaipa plak nk roboh..membazir saja.. awat awai2 tak mau tanya org ramai masa mula buat design... salah siapa??? fikir2kanlah...
Lepas kaki aku dah ok... aku kayuh patah balik... masuk balik taman belia... then kluaq ikut jalan masuk... masuk jalan macalister lepas tu kona masuk jalan sepoy teruih ke jalan scotland. seksa gak kayuh kat situ sbb byk keta yg laju2... nak lintass pun kena tgk 7-8 kali.. dari jalan scotland teruih naik flyover jalan masjid negeri... lepaih tu kona masuk ke jalan sebelah mcD (aku lupa nama jalan tu). Kayuh pelan2 sampai roundbout Jalan terengganu... kona p blah kiri kayuh sampai simpang jalan Han Chiang... then kayuh balik rumah ikut jalan masjid negeri.. masuk kot Masjid Negeri... ada lam 15KM... ok la tu dalam keadaan tangan kanan yg masih sakit.
Oklah sama sini dulu...Jumpa lagi...
73, de Joncy @ JonCheYa
Labels:
basikal bukit,
basikal gunung,
Bianchi,
gerek gunung,
kayuh,
MTB
Monday, June 7, 2010
My First Ride...
Hari sabtu... seawal 7 pagi aku n geng v60 rider dah ada kat bukit gambir utk kayuh beskal bukit. hahahaha... mula kayuh tu ok gak la.. dok blajaq main gear... lepaih tu byk tolak dari kayuh... sampai kat flat area kedua aku dah tak larak nk kayuh dah... abih isi perut kluaq.. tapi bkn ada apa pun, ada ayak kosong ngan snicker ja... pastuh londeh abih semua.. tinggai seluaq ja... glove, kasut, baju semua lempaq tepi. tu la.. baru mula kayuh dah naik bukit.. mau tak tekeluaq isi perut. tapi takpa... itu batu 1st ride. hujung minggu ni ride lagi. Kalau ada yg nak join call me or Art 9w2art... c u all frthr dwn the log... 73,
Tuesday, June 1, 2010
Bianchi Mutt 7400
Semalam aku p ushar beskat ngan tok penghulu v60 dan shah WPC shah pi amik Jamis dia...... mula2 nak ushar saja... lepaih tu tokei beskat tu kata ada satu Bianchi utk dijual... mula2tu tgk saja la... lepas tgk spec beskat tu dan harga yang ditawarkan... hehehe. teruih konferm amik Bianchi tu... untuk detail spec... nanti aku up... hahaha... lepaih nih blog nih akan jadik blog beskat plak la.. hehehe...
So to all fren... kita ride sama-sama nanti... especially geng V60 n geng rider SUK...
frame sebijik mcm ni...
ini basikal yg sebenar... hehehe
So to all fren... kita ride sama-sama nanti... especially geng V60 n geng rider SUK...
Monday, May 31, 2010
New Hobby / Aktivites : MTB
Apakah mungkin aku akan terjebak dengan hobi baru? tapi hobi ni lebih menyihatkan badan. Ya.. BTUL TU..Hobi yang sihat... iaitu kayuh basikal.. aku mungkin akan amik model yg kat bawah nih... tapi itu semua tertakluk kepada bajet... insya allah... aku ada la menabung sket2... malam ni nk p ushar beskat nih... apa pun kita tunggu...
pic from http://www2.merida-bikes.com
Subscribe to:
Posts (Atom)




